RENKAAT

Voit lukea lisää aiheista klikkaamalla haluamaasi aiheotsikkoa alta.

Rengasmääräykset

Rengastietoa

EU-rengasmerkinnät

Renkaiden käyttöikä ja ikämerkinnät

Hyvä autoilija! Rengasrikon sattuessa käytäthän puhjenneen renkaasi vähintään tarkistuksessa asiantuntevassa rengasliikkeessä, jos harkitset renkaan jatkokäyttöä. Rengas voi usein näyttää päälle päin ehyeltä. Jos renkaalla ajetaan liian alhaisella paineella, tubeless-kalvo voi vaurioitua.

Auton ja sen perävaunun rakenteen muuttaminen

Raskaat renkaat renkaiden asennus

 

 

Säilytäthän renkaasi oikein?

Renkaat tulee säilyttää oikea-oppisesti, jotta niiden kunto säilyy. Vääränlainen säilytys voi lyhentää renkaiden käyttöikää tai jopa tuhota renkaat.

VÄLTÄ:

  • Painepesurin kovaa ja pistemäistä painetta
  • Suoraa kosketusta esim. öljyyn, liuottimiin, rasvoihin
  • Suoraa auringonvaloa tai muuta voimakasta UV-säteilyä
  • Liian kuumaa (esim. pannuhuone) tai kosteaa paikka

HUOMIOI:

  • Paras paikka on viileä, pimeä ja lämpötilaltaan tasainen paikka
  • Sääsuoja (ei esim. taivasalle)
  • Pesu aina renkaan vaihdon jälkeen ennen varastointia.
  • Tarkista renkaiden kunto ennen säilytykseen laittoa.
  • Renkaat voi säilyttää pinossa tai pystyssä, mutta silloin asentoa on hyvä muuttaa. jos säilytysaika on yli 3kk.
  • Renkaiden päälle ei saa kasata mitään raskasta säilytyksen ajaksi eikä pinota useamman auton rengassarjoja päällekkäin.
  • Myös reilu ilmanpaine säilytyksen ajaksi auttaa rengasta säilyttämään parhaiten pyöreän muotonsa ja estää murtumia. Maksimipaine lukee renkaan kyljessä, esim. 340 KPa = 3,4 bar:iA.

LISÄKSI:

  • Rengaspusseja on hyvä käyttää lisäsuojana.
  • Renkaiden paikat auton alla on myös hyvä merkitä kausivaihdon yhteydessä.
  • Pyörimisuuntaa ei ole suositeltavaa vaihtaa, koska rengas voi kulua silloin
    herkästi epätasaisesti.
  • Renkaat olisi hyvä vaihtaa vähintään joka toinen ajokausi edestä taakse ja takaa eteen,
    ellei niitä ole erityisesti määritelty etu- ja takarenkaiksi ajoneuvomallissa. Suositeltu
    vaihtoväli on noin 8000 km.
  • Myös vanteiden maalipinta säilyy pidempään, kun sen puhtaudesta huolehditaan. Usein
    vaurioitunut pinnoite johtaa tiivistysalueilla renkaan vuotamiseen.

 

HUOLEHDI RENKAISTASI!

JÄLKIKIRISTYS
Jälkikiristys on hyvä tehdä aina, kun rengasta on käytetty irti. Jälkikiristys tehdään noin 100–200 kilometrin jälkeen.

Rengas voi pahimmassa tapauksessa irrota, jos jälkikiristyksestä ei huolehdita!

Asennuksessa vanteen ja pyörännavan väliin saattaa päästä hiekkaa tai muita epäpuhtauksia. Autolla ajettaessa hiekanmurut ym. vähitellen hienontuvat ja putoavat pois. Tällöin pyörän kiinnitys löystyy ja lopulta se irtoaa. Pyörien jälkikiristäminen tapahtuu samalla tavalla, oli alla sitten talvi- tai kesärenkaat tai kevytmetalli- tai teräsvanteet. Oikea kiristysmomentti pyöränpulteille löytyy usein auton ohjekirjasta, tai vaihtoehtoisesti kysymällä meiltä.

 

RENKAIDEN VÄLIVAIHTO

Kun käytetään kahta rengassarjaa (kesä ja talvi) ja autossa on edessä ja takana samanlaiset ja samankokoiset renkaat. On renkaiden käyttöiän säilyttämisen vuoksi hyvä, että ne välillä vaihdetaan akselilta toiselle (edestä-taakse, takaa-eteen). Vaihto on hyvä tehdä puolessa välissä ajokautta tai noin 8000 km välein.

 

OIKEAT RENGASPAINEET

Oikealla rengaspaineella on suuri merkitys turvallisessa ja taloudellisessa ajossa. Liian alhaisen rengaspaineen seurauksena auton ajettavuus heikkenee ja renkaat kuluvat epätasaisesti. Sama koskee liian korkeaa rengaspainetta (suurempi kuin renkaan maksimipaine joka lukee renkaan kyljessä). Tarkistamalla rengaspaineet säännöllisesti vähennät renkaiden kulumista.

Rengaspaineet kannattaa tarkistaa silmämääräisesti aina, kun lähtee autolla liikkeelle ja mittarilla vähintään kerran kuussa. Myös lämpötilan vaihtelut vaikuttaa renkaan ilmanpaineeseen. Luotettavan mittaustuloksen takaamiseksi paineet mitataan kylmistä renkaista. Rengaspaineet kannattaa tarkistaa kalibroidulla ja laadukkaalla rengaspainemittarilla. Yleensä kannattaa noudattaa ajoneuvonvalmistajan rengaspainesuosituksia. Vanhemmissa ajoneuvoissa ne voivat olla alakanttiin. Juuri missään 2000-luvun autossa ei tulisi enää käyttää alle 2,3 bar:in rengaspainetta. Huomioi myös eri paineet eri rengaskoille ja kuormalle. Matalammalle rengasprofiilille kovempi paine.

Tiedot autosi rengaspaineista löydät seuraavista paikoista:

● itse autosta (kuljettajan ovesta tai polttoainetankin luukussa olevasta tarrasta)
● auton ohjekirjasta
● autonvalmistajan suosituksista tai oppaasta.
● tai kysymällä meiltä

 

RENKAIDEN TASAPAINOTUS

Renkaat vaativat säännöllistä tasapainotuksen tarkistamista, sillä renkaan kuluessa paino kevenee ja täten tasapainotus muuttuu. Renkaat on hyvä tasapainottaa uusien renkaiden/vanteiden oston, kausivaihdon ja korjauksen yhteydessä sekä esim. suureen kuoppaan ajettaessa. Renkaiden suuntauksesta puhuttaessa tarkoitetaan ajoneuvon akseligeometrian säätämistä. Renkaan kulutuspinnan muutos, liiallinen rasitus huonoilla teillä ajamisesta, kovat jarrutukset ja kaarreajot voi kiihdyttää renkaiden epätasapainoa. Epätasapainossa olevat renkaat kuluvat epätasaisesti ja normaalia nopeammin.

Epätasapainoa indikoivat esim:

● auton tärinä suurilla nopeuksilla
● renkaan kulutuspinnan kuluminen epätasaisesti
● kasvanut polttoaineen kulutus
● jousitusongelmat

Suosittelemme tarkistamaan renkaat ja vanteet, jos autossasi ilmenee yksi tai useampi näistä oireista, myös suhteellisen uusien renkaiden kanssa.

 

RENGASMELU

Uusien renkaiden EU-rengasmerkintä kesä- ja kitkarenkaissa kertoo renkaiden ohiajomelusta. Auton sisälle kantautuva ääni voi olla ihan jotain muuta. Rengasmeluun voi vaikuttaa niin kumisekoite kuin auton malli ja tyyppikin, vanteet, tie, nopeus ja jopa keli. Yleisesti rengasmeluun voi koittaa vaikuttaa valitsemalla pehmeämmän pintakumiseoksisen renkaan korkealla profiililla.

Uusi rengas on alkuun usein hieman äänekkäämpi muutaman sadan kilometrin ajan. Koskee etenkin nastarenkaita. Voimakas ääni voi kertoa myös esim. laakeriviasta. Tämä ei usein tule ilmi vanhalla renkaalla ajettaessa vaan uusi herkempi rengas tuo vian selkeämmin esille.

Myös seuraavilla toimenpiteillä autoilija voi jonkin verran vaikuttaa renkaan
ääniin:
● Varmista, että renkaat, auto ja esimerkiksi ohjauskulmat ovat kunnossa
● Vaihda renkaiden paikkoja, jotta ne kuluvat tasaisesti (edestä- aakse-takaa eteen)
● Kokeile säätää renkaiden ilmanpainetasoa
● Älä aja urissa, vaan urien sivuilla

 

Lisätietoja aiheesta saat tarvittaessa myynnistämme.

 

 

VANTEET

Vannesovittimet:

Will they fit

Alcar vannesovitin

Wheel-Size

Hyvä tietää vanteista ja niiden huoltamisesta:

  • Vanteiden alle vaihtamisen ja lyhyen ajon jälkeen on hyvä tarkistaa vanteiden kiinnitys
  • Jos auton ohjauspyörä tai istuin täristää niin siinä tapauksessa renkaiden tasapainottamiseen käytettävät painot saattavat olla irronneet tai joko rengas tai vanne on muuten vaurioitunut.
  • Renkaiden tasapainotus muuttuu myös normaalissa ajossa. Sen vuoksi renkaiden tasapainotus olisikin hyvä tarkistuttaa vähintään kerran ajokaudessa.
  • Vanteita tulee pestä säännöllisesti, jotta niiden pinnoite pysyisi hyvänä. Alumiinivanteita kannattaa myös vahata. Myös vanteiden sisälaidat kannattaa pitää puhtaana, sillä kertynyt lika voi myös täristää autoa ja näin ollen vaikuttaa ajomukavuuteen.